Adina: ”Vreau să îi văd revendicându-și drepturile!”

Tinerii reprezintă 18% din populația mondială. Această valoare statistică însă este depășită de valoarea contribuției sociale pe care tinerii o oferă: inovație, prosperitate, energie, pasiune, schimburi și apropiere între culturi.

Pe fondul unei toamne foarte zbuciumate, Adina Călăfăteanu ne-a inspirat prin activitatea ei să deschidem acest subiect al tinerilor care pot simboliza progresul și schimbarea la care mulți dintre noi visăm (aș adăuga: un vis în termeni destul de vagi). Președinte al unei asociații de dezvoltare comunitară, profesor asociat la Facultatea de Litere – Universitatea din București, membru în structuri de dezvoltare europeană în domeniul tineretului, project manager, trainer, antreprenor, Adina este, de fapt, un călător cu mare experiență. În oameni și proiecte.

Adina este doctor în Științe Politce – Universitatea din București, Master of Arts – MA with distinction – London Metropolitan University, absolventă a Facultății de Științe Politice și Sociologie și Asistență Socială – Universitatea din București; EVS – European Voluntary Service la Ankara, Turcia 2010; intern al Fundației Europene pentru Tineret – Consiliul Europei, CSP – Community Solutions Programme – IREX, US Departement of State 2012.

În acest moment, ea lucrează cu tinerii – în diverse contexte – grupuri de tineri din mediul rural, studenți, liceeni, implementare de  proiecte internaționale pentru tineret, cercetare în domeniul tineretului, antreprenoriat, socializare cu oameni care o inspiră și călătorii.

Se bucură de oameni, dansuri tradiționale românești și sesiuni lungi de povești frumoase cu familia sa, la Giubega.

Suntem bucuroase să povestim cu Adina, mai jos, despre tinerii de lângă noi care pot face diferența pentru oamenii de lângă noi. 🙂

10665101_10152470249043736_1104055957924629406_n

Credit foto: Marian Panait

Unii cred în destin. Alții, în istorie. Tu crezi în voluntariat. De ce?

Eu sunt un produs al experiențelor de voluntariat. Pentru mine, orice experiență a adus o altă oportunitate.

Cum a început povestea voluntariatului pentru tine?

Am început să fac voluntariat la 16 ani. Însă, totul a început acasă. Și am învățat de la bunicii mei că nu trebuie să eziți să îi ajuți pe oameni atunci când au nevoie de ajutor și că niciodată, nimic nu rămâne nerăsplătit! Am devenit lider de tineret fiind mentorată de colegii mei din Asociația Tineret pentru Dezvoltare Regională, am învățat cât de importantă este investiția în dezvoltarea tinerilor alături de Fundația Adina Stiftelsen, experiențe care m-au ajutat apoi să obțin o bursă de studii. Am făcut voluntariat în Olanda, Turcia și Statele Unite ale Americii dar cel mai bine mă simt lucrând cu grupul de tineri de la Giubega.

12272659_10153318007698736_384318332_n

Întalnirea grupului de inițiativă de la Giubega

Ce le recomanzi tinerilor care sunt confuzi cu privire la opțiunile lor în viață?

Eu cred în tineri! Și cred că tinerii știu cel mai bine ce li se potrivește și că pot să ia cele mai bune decizii. Însă, tinerii au nevoie să fie ascultați, să fie înțeleși, să nu primească sfaturi învechite. Tinerii de azi nu seamănă cu tinerii de ieri și nici cu tinerii de mâine. Și îi încurajez să găsească ceea ce le place cu adevărat și să fie cei mai buni în acel domeniu.

Justin Trudeau, premierul Canadei, tocmai a prezentat structura cabinetului său. 50% Alte țări în care femeile sunt bine rezprezentate: Suedia, Finlanda, Rwanda (ultima printr-o situație nefericită, în urma războiului mulți bărbați au murit). Cum se vede de la tine situația femeii în poziții de conducere?

Eu îmi doresc să văd cât mai multe femei active și lucrând alături de bărbați. Nu cred în promovarea femeilor pentru îndeplinirea criteriiilor de reprezentare, ci cred în participarea femeilor bazată pe performanță. Cu siguranță, femeile sunt capabile de performanță, că sunt motivate și perseverente. Și îmi doresc să văd cât  mai multe femei reușind, dar colaborând cu egalii lor.

12273166_10153318007718736_387060634_n

Conferința Youth Partnership Mostar, Bosnia, Octombrie 2015

Fiecare călătorie începe cu un pas. În cazul tău mai toate par să fi început cu un voluntariat. Cu ce gânduri te-ai întors din cele mai recente călătorii?

Am fost mereu mândră să spun că vin din România. Am locuit, studiat și lucrat în patru țări până să îmi dau seama că am foarte multe lucruri de făcut aici! Și, spre deosebire de alte state, România.. se schimbă. Și se schimbă în bine. Dar clar nu poți să simți acest lucru, dacă nu ai nicio contribuție la schimbare.

Care este situația actuală și care ar fi situația ideală în ceea ce privește politicile de tineret în România?

Foarte mult timp, a lipsit procesul participativ. Strategii, programe, legislație, produse pentru tineri. A lipsit dialogul autentic cu tinerii și dezvoltarea politicii de tineret alături de tineri. În plus, vorbim despre un domeniu care nu a fost niciodată prioritizat. Am învățat să folosim tineretul ca instrument și să investim în tineri pentru viitor (cel puțin, declarativ). În situația ideală, politica de tineret este dezvoltată alături de tineri și investiția în tineret are loc pentru tineret.

12270184_10153318007743736_943359700_n

European Youth Center Budapest

Un exemplu de țară care are o situație similară celei din România și un exemplu de țară cu o abordare ideală față de politicile de tineret.

Nu le-aș numi modele ideale, dar, ci siguranță, statele scandinave și cele din vestul Europei pot să fie un model pentru statele din Estul și Sud Estul Europei. Însă, cu siguranță nu sunt modele de transferat, ci de adaptat și adecvat. În cazul României, dezvoltarea politicii de tineret a fost mai degrabă impusă de calendarul de aderare. În niciun caz nu sunt euro-sceptică. 🙂 Modelele despre care vorbeam își iau tinerii în serios, organizează structuri de dialog, au dezvoltat instrumente de monitorizare și evaluare a politicilor și programelor. Însă, și în acest domeniu, România se schimbă. Sunt tot mai multe mecanismele de dialog cu tinerii și cu organizațiile de tineret și dacă autoritățile nu reușesc să dezvolte astfel de structuri, aștept să îi văd pe tineri tot mai activi în sfera publică și vreau să îi văd revendicându-și drepturile!

Ce te motivează să lucrezi cu tinerii?

Tinerii! 🙂 Învăț cele mai interesante lucruri de la tineri. Lucrez cu tinerii liceeni, cu tinerii din mediul rural, cu grupuri internaționale de tineri, cu tinerii studenți. Și niciodată nu m-au dezamăgit.

12282951_10153318007733736_1802679319_n

Întalnirea grupului de inițiativă de la Giubega

Ce ți-ai spune dacă te-ai întalni pe tine pe când erai studentă?

Gășește oameni care te inspiră, învață de la ei, fii perseverentă.

Ce îți place cel mai mult despre viața ta?

Am libertate de mișcare, activez în domenii complementare, sunt înconjurată de oameni care mă inspiră și simt că fac diferența.

Ce înseamnă și cum se întâmpla responsabilizarea tinerilor?

Eu sunt convisă că tinerii sunt responsabili și iau lucrurile în serios atunci când ceilalți actori au încredere în ei și nu îi folosesc ca pe un instrument. În plus, cele mai multe dintre inițiativele în care sunt implicată sunt dezvoltate, implementate și coordonate de tineri. Sunt, cu siguranță și tineri pe care nu îi vedem în spațiul public, tineri pe care nu-i interesază neapărat implicarea în viața comunității, tineri despre care am spune că nu sunt responsabili. Însă, în această situație, noi, adulții suntem cei care nu reușim să îi ascultăm pe tineri, nu reușim să ne organizăm proiectele și programele astfel încât să corespundă nevoilor și intereselor reale ale tinerilor.

12282814_10153318007778736_1947283260_n

Grupul de inițiativă de la Giubega

Ce atitudini extreme ai întâlnit în rândul tinerilor, cum ți le explici și cum le abordezi?

Mi se întâmplă frecvent să întâlnesc tineri care resping, vehement, integrarea refugiaților. Însă, ascultându-i și discutând cu ei, este foarte simplu să realizezi că lipsa de expunere la structuri de dialog intercultural și lipsa de cunoaștere autentică sunt cele care determină atitudinile. În plus, școala românească încă forțează acumularea cunoștințelor și investește foarte puțin în dezvoltarea atitudinilor.

In contextul evenimentelor recente, ce înțelegi tu că vor tinerii din piață și cum crezi că ar putea ei să obțina îndeplinirea dorințelor lor?

Am fost în Piață, am susținut solidaritatea și solidarizarea. Însă, fiind în acest spațiu am realizat că avem nevoie de reformă în educație. În Piață, tinerilor le-au lipsit liderii, le-au lipsit revendicările. Și totul vine pe fondul lipsei de cultură civică, pe fondul lipsei înțelegerii cadrului instituțional și a celui legal. Însă, în niciun caz acestea nu sunt problemele tinerilor. Sunt problemele pe care trebuie să le rezolvăm noi, adulții, să fim responsabili în lucrul cu tinerii. Atâta timp cât la orele de cultură civică vom continua să predăm matematică sau istorie, nu îi putem acuza pe tineri că nu au revendicări. Mai mult, cred că noi, cei care lucrăm cu tinerii tindem să fim foarte buni în a stimula participarea celor care participă deja și în a-i include pe cei incluși.

12272966_10153318007708736_939726733_n

Moment de lucru din cadrul grupului de inițiativă de la Giubega

Exercițiu de imaginație. Ți se oferă șansa să inviți la un coffee-break motivațional 3 personalități. Nu există limită de timp, de vârstă sau domeniu. Care ar fi alegerile tale? De ce?

  1. Audrey Hepburn
  2. Micul Prinț
  3. bunicul meu.

Audrey – pentru implicarea socială; Micul Prinț pentru culori, vis și copilărie și bunicul meu pentru cultivarea pasiunii pentru pedagogie, educație și investiția în talent.

Ai un motto de împrumut?

“Dacă nu faci lucrurile cu pasiune, mai bine nu le faci deloc!”

One thought on “Adina: ”Vreau să îi văd revendicându-și drepturile!”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *